05 September 2010

Memperingati Al-Aqsa dibakar


TANGGAL 21 Ogos merupakan tarikh yang amat penting dalam lipatan sejarah umat Islam. Apa tidaknya, Pertubuhan Persidangan Islam atau lebih dikenali dengan OIC lahir kerana insiden 21 Ogos. Apakah yang berlaku sehingga persidangan ini tercetus?


Pada 21 Ogos 1969, seorang lelaki berbangsa Australia bernama Dennis Michael Rohan telah membakar Masjid Al-Aqsa. Api menyala besar dan membakar tembok serta mimbarnya yang besar (mimbar Solahuddin).


Api marak dengan dahsyat sekali seolah-olah seluruh Masjid Al-Aqsa akan musnah ketika itu. Sehinggakan pihak bomba juga tidak hadir menghulur bantuan. Tetapi Allah s.w.t telah menyelamatkan Masjid Al-Aqsa dan melindunginya. Akhirnya api dapat dipadamkan.


Setelah itu orang-orang Yahudi membuat pengadilan pura-pura terhadap Rohan. Lucunya, Rohan mendakwa bahawa dia diutuskan oleh Allah untuk melakukan pembakaran itu, bersesuaian dengan berita dari Kitab Zakaria.


Apa yang menyedihkan kemudiannya ialah Yahudi membebaskannya dengan mengatakan Rohan ‘gila’, dengan kata lain, tidak waras.


Maka, atas sebab itu, Rohan tidak da- pat dipertanggungjawabkan atas kejadian tersebut.


Bertitik-tolak insiden menghinakan itu, negara-negara Islam di seluruh dunia bangkit mempertahankan tempat suci mereka dan mengecam perbuatan keji terhadap Al-Aqsa.


Maka sejak itu, 21 Ogos tanpa gagal diangkat sebagai Hari Al-Quds sedunia. Ia disambut sebagai tanda memperingati tragedi pembakaran masjid Al-Aqsa.


Tragedi tersebut merupakan catatan sejarah yang paling menyedihkan dalam sejarah umat Islam. Masjid Al-Aqsa yang begitu suci itu dihina sedemikian rupa.


Tidak menghairankan apabila semua umat Islam seluruh dunia ‘terbakar’ hati dan perasaan mereka kerana tindakan Rohan, 38 tahun lalu. Begitulah nasib Tanah suci umat Islam yang ketiga setelah dihuni oleh rejim Zionis.


Perlu diingatkan, isu Masjid Al-Aqsa ini ada hubung kait dengan hal-hal Palestin.
Maka selayaknya, isu Palestin ini merupakan isu yang dipertanggungjawabkan bagi sekalian umat Islam. Satunya kerana, kedudukan Masjid al-Aqsa sebagai Tanah Suci ketiga dalam Islam. Selebihnya ia merupakan kiblat pertama umat Islam selain menjadi bumi didiami para Nabi serta pusat pemerintahan dunia Islam seperti yang dirakamkan dalam hadis Rasulullah.
Bagi masyarakat bukan Islam, isu Palestin menggambarkan ketidakadilan dan kezaliman rejim terhadap bangsa Palestin yang perlu sama-sama dibela dan diperjuangkan.
Hari ini Palestin berada dalam tangan rejim Zionis yang telah merampasnya daripada tangan umat Islam.


Akibatnya, umat Palestin telah dihalau keluar, dizalimi, ditindas, dikambinghitamkan, dipenjarakan dan dibunuh. Nasib yang melanda umat Islam Palestin memerlukan pembelaan dari seluruh umat Islam.


Sebagai usaha pembelaan dan kepedulian, maka Hari Memperingati Al-Quds atau Remembrance of Al-Quds (ROQ) merupakan sebuah gagasan yang menjadi simbol solidariti umat Islam di Malaysia terhadap umat Palestin.


Pelbagai kegiatan boleh dijalankan untuk menghebahkan tentang isu Palestin dan kedudukan Palestin dalam hati umat Islam serta soal penindasan di Masjid Al-Aqsa. Kita berharap program ini akan menggerakkan masyarakat su- paya sedar lalu terpanggil untuk menghulurkan sumbangan dan mempersiapkan diri mereka dengan segala pertahanan dan kecemerlangan sebagai umat yang terbaik.


Episod duka Palestin ini, ditambah dengan penindasan dan kezaliman yang tidak henti hingga ke saat ini hakikatnya menuntut sokongan dan bantuan semua, seluruh lapisan masyarakat dunia.
Malah, 21 Ogos hadir setiap tahun mengingatkan kita bahawa sekiranya kita tidak mempertahankan tanah suci Palestin dan Masjid Al-Aqsa, kelak, kita bukan sahaja tidak dapat mempertahankannya daripada sekadar dibakar, malah keseluruhannya cenderung untuk dirampas secara haram oleh rejim Zionis.


Justeru, bersempena Sambutan Memperingati Hari Al-Quds Sedunia tahun ini, adalah amat wajar untuk kita sama- sama mengajak masyarakat sekeliling memperingatinya, apatah lagi merencana langkah strategik, efektif dan praktikal lagi kreatif demi menyumbang ke arah pembebasan Palestin.


Sementara itu, antara aktiviti-aktiviti untuk menyemarakkan sambutan ini ialah ceramah umum, seminar, demonstrasi damai, penerbitan filem, buletin, cakera padat video (VCD), konvoi berkereta, persembahan seni seperti teater, nasyid, dan festival seni dan pameran kesedaran di tempat awam yang strategik di masjid-masjid, sekolah-sekolah termasuk gedung beli-belah dan sebagainya.


Jika bukan anda yang mulakan, siapa lagi? Jika bukan sekarang, bila lagi?

18 comments:

流出画像 said...

マイナーな芸能人とかは、メジャー前に生活費稼ぎにAVや画像が流出してます。ココ流出画像サイトに登録されてるマイナーな芸能人なら、直ぐ股を開く女ばかりですよ。この機会に芸能人を喰ちゃいましょう

天皇賞 秋 2010 said...

第142回 天皇賞 秋 2010 今年の波乱を大予想!出走馬の厳選された情報だけを公開…気になるアノ馬の仕上がり具合とは?さらにオッズやデータを分析し、必勝買い目を導き出す!結果につなげるのはあなた次第!

家出 said...

家出少女を救う家出掲示板誕生!家出少女達を救えるのは今しかないんです!家出少女に寝床を貸してあげれば後はなんでもやりたい放題…詳しくは当サイトをご覧ください

逆援助交際 said...

今の時代ただ若いだけよりも、お金も持ってる方が良いよね♪それならば逆援助交際が一押しです!!最近は20代前半でセレブの仲間入りしてる方が多いが、その分異性との出会いに乏しいために、サイトをキッカケに交流が始まるケースが多いようです

ニューハーフ said...

ニューハーフと出会える新感覚出会いBBSが誕生しました!ニューハーフと逢いたい男性、恋人が欲しいニューハーフさんは当サイトに今すぐ参加しよう

グリー said...

グリーをも凌駕する出会いサイト【スタービーチ】!一世を風靡し突如として姿を消したサイトが今蘇る!恋愛経験が無い方でも簡単に出会えるのが当サイト!ぜひご活用ください

モバゲー said...

モバゲーよりも簡単に出会えるサイト「スタービーチ」は誰でも簡単に出会いができちゃいます!詳しくは当サイトをご覧ください!

出会い率99% said...

出会い率99%を誇る、かってないサイトが登場!!自社独自の業者シャットダウン方法と、巡回によりシロウト率100%。ここで出会いが成功しない事は無いと、口コミで熱いサイトです

ふみコミュ said...

出会いSNS【ふみコミュ】で楽しく遊んでみませんか?当サイトのオススメ機能を紹介しながら当サイトの魅力を大公開!!

ixim said...

出会い専門コミュニティ【ixim】で素敵な出会いをしませんか?楽しめる出会いを当サイトが提供します!!

グリー said...

グリーでは奇跡の出会いをプロデュースしております。今までに味わった事のない出会いを体験してみてください。

有馬記念 2010 said...

有馬記念 2010 過去のデータから共通する勝ち馬の法則!!注目馬や穴馬などの最新情報を随時公開!

有馬記念 2010 said...

有馬記念 2010 過去のデータから共通する勝ち馬の法則!!注目馬や穴馬などの最新情報を随時公開!

デコログ said...

芸能人と仲良くなれちゃうコミュニティ デコログ(DECOLOG)誕生☆今よりももっとずっと、楽しい♪を見つけちゃおう

ゲイ said...

ゲイにも出会いをする権利はあるのです。もちろんノーマルの方でも興味本位で登録可能ですよ、きっと女性を忘れさせてくれる位の、快楽が体験できるでしょう。専門の掲示板を無料で使ってみませんか

ハッピーメール said...

ハッピーメールフレンド掲示板でパートナー探し!アナタの理想のメル友、恋人がきっと見つかる。ここで見付けれない人はいないと口コミでも噂に成るぐらいの高評判のサイトですよ

デコログ said...

このデコログでは芸能人と出会う事が出来ます。それこそが今の退屈な人生から抜け出すチャンスなのです。さあ皆さんも芸能人と出会い、上手くいけば芸能界デビュー??

フェースブック said...

フェースブックで出会いを探すのはとても簡単!国境を越えてつながりをもてる新しいソーシャルユーティリティサイトです!フェースブックは気軽に会話が楽しめて今大人気です!