09 November 2005


PALESTINA KITA TERCINTA

1. Bumi Palestin terletak di pantai timur Lautan Mediteranean. Ia terletak di sebelah barat Jordan, selatan Lubnan, utara Mesir dan timur Syria. Ia menghubungkan Asia dan Afrika dan berhampiran Eropah. Wilayahnya merangkumi tidak lebih dari 27 000 kilometer persegi tetapi memiliki banyak sekali lembah-lembah yang subur. Iklimnya yang sederhana melindungi kekayaan aslinya dan sumbernya yang melimpah-ruah. Walaupun tanahnya kecil, tetapi ia memiliki kunci kepada keamanan dunia.

KILAUAN SEJARAH

2. Sembilan ribu tahun lamanya di tanah Palestin, manusia memajukan bidang pertanian dan menemui keamanan dan kestabilan.Salah satu kota tertua dalam sejarah, Ariha (Jericho) telah terbangun sejak lapan ribu tahun yang lampau di tanah Palestin. Sewajarnya, tanah yang diberkati ini telah melakarkan dirinya sebagai satu daripada negara yang paling tinggi peradaban dan ketamadunannya dalam dunia silam.

3. Al-Quran yang mulia menggambarkan Palestin sebagai tanah suci dan kawasan yang diberkati yang terkandung di dalamnya Masjid Al-Aqsa
[1]. Masjid Al-Aqsa merupakan tempat yang diberkati kerana menjadi saksi Nabi Muhammad S.A.W di isra’kan dan dimi’rajkan ke langit. Ia adalah kiblat pertama dalam Islam sebelum Kaabah, sebuah kubah dimana umat Muhammad menghadapkan wajahnya ketika menunaikan solat. Masjid Al-Aqsa memiliki kedudukan yang istimewa di dalam Islam selepas masjid suci di Mekah dan masjid Nabi di Madinah. Melihatkan Palestin sebagai tanah kelahiran para nabi, bumi mereka dibesarkan dan menyebarkan seruan Islam, Palestin dikenali juga sebagai tanah anbiya’.

Islam sebagai sebuah agama kebenaran, memberitahu kita bahawa Palestin adalah tanah untuk semua manusia yang akan dibangkitkan pada hari kiamat. Palestin juga merupakan tanahair bagi golongan yang berjaya iaitu golongan yang mempertahankan kebenaran dan taat dalam pengabdian diri kepada Allah sehingga hari pengadilan. Barang siapa yang tinggal di tanah ini akan diganjarkan dengan pahala seperti mereka yang berjihad fi sabilillah selagi mana mereka sabar menghadapi segala kesulitan demi mendapatkan keredhaan-Nya.

4. Sepertimana penganut Yahudi dan Kristian yang memiliki nabi-nabi yang sama di dalam Islam, mereka menganggap Palestin sebagai bahagian yang penting dari peradaban dan identiti mereka. Penganut Yahudi mendakwa Palestin sebagai tanah yang dijanjikan (the promise land).

Yahudi juga melihatnya sebagai teras dalam sejarah, tempat makam para nabi mereka dan juga pusat mereka di Al-Quds (Jerusalem) dan Al-Khalil (Hebron). Sementara itu, Kristian pula mendakwa Palestin sebagai tempat suci kerana ia adalah tempat kelahiran Nabi Isa A.S dan masih lagi memiliki pusat agama mereka di Al-Quds, Baitulaham dan Nasirah.
[1] Rujuk Al-Quran Surah Al-Israk ayat 1; “Maha suci Allah yang telah memperjalankan hambanya (Muhammad) pada malam hari, dari Masjid Al-Haram (di Mekah) ke Masjid AL-Aqsa (di Palestin) yang telah Kami berkati sekelilikngnya, supaya Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian ayat (tanda kekuasaan) Kami. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Penterjemah)
5. Sepanjang perjalanan sejarah, banyak pemerintah dan raja dari kalangan nabi-nabi Islam seperti Nabi Daud dan Nabi Sulaiman yang telah mendapat kekuasaan di Palestin dari Allah yang Maha Kuasa. Walaubagaimanapun, keturunan mereka telah menyimpang dari jalan kebenaran, mengubah ayat suci, membunuh para nabi dan menjemput kemurkaan Allah terhadap diri mereka. Allah Taala telah berfirman tentang Bani Israel di dalam Al-Quran;

“Dan ingatlah ketika tuhanmu memberitahukan bahawa Dia akan mengirim kepada mereka (Bani Israel), hingga hari Kiamat orang yang akan menyeksakan mereka dengan seksaan yang jahat. Sesungguhnya TuhanMu amat cepat seksaan-Nya dan Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.[1]

Oleh yang demikian, kita lihat sehingga hari ini, lemparan batu anak-anak umat Islam telah menghinakan Yahudi yang menyangka mereka membalas lemparan batu anak-anak itu dengan senjata dan kereta kebal, dapat menyelamatkan mereka.

Atas ketaatan umat Islam kepada Allah Taala, mereka adalah manusia yang paling layak untuk mentadbir Palestin kerana mereka merupakan pewaris sebenar seruan Nabi Daud dan Nabi Sulaiman dan nabi-nabi yang lain. Hanya Islam sahaja yang menganjurkan umatnya mencintai dan menghormati para nabi Allah. Al-Quran berfirman;

“Rasul itu telah berfirman kepada apa yang diturunkan tuhannya, begitu pula orang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, Malaikat-Nya, Kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya (seraya mereka berkata): Tidaklah kami perbedakan seorang juga diantara rasul-rasul itu. Mereka berkata: Kami dengar dan kami ikut, kami meminta ampunan Engkau, ya tuhan kami dan kepada Engkau kami kembali.” [2]

6. Berbeza dengan pemerintah Islam yang mentadbir dengan adil dan hidup dengan aman sesama yang lain di Palestin, penganut Yahudi dan Kristian dalam pemerintahannya telah mengamalkan sistem yang menolak penganut agama lain dan menyeksa mereka.
[1] Al-Quran, Surah Al-A’raf, ayat 167.
[2] Al-Quran, Surah Al-Baqarah, ayat 285.
Sambungannya dalam episod Palestin Lambang identiti Islam!

1 comment:

Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read » » »