28 June 2005

marha...marha Singapura

Salam I/A,

Syukur setingginya ke hadrat ilahi atas keizinan-Nya kita menjejakkan kasut di Singapura dan selamat sampai ke tanah air Malaysia tercinta.

Budaya dan lanskap dakwah Singapura

Kesimpulannya budaya masyarakat dan lanskap dakwah di Singapura amat berbeza. Pemerintahan kaum cina dan dominasi mereka menyebabkan minoriti Islam berjuang dengan starategi dakwah yang kreatif dan unik untuk meraikan masyarakat Singapura yang pelbagai etnik dan karenah. Pendekatan badan Islam seperti PERDAUS, PERGAS, MENDAKI dan MUIS yang meng'ayahi' perjuangan dakwah di Singapura amat terkesan. Maka kelahiran ‘anak-anak’ mereka seperti Saff, IMPIAN, Mendaki Club, Young Muslim dan Muslim Society di Universiti-universiti mereka banyak mempengaruhi lanskap dakwah dan perjuangan mengangkat kalimatullah di Singapura.

Pendekatan yang kreatif

Pendekatan (approach) gerakan Islam Singapura sangat kreatif dan produktif. Saff mempromosikan Islam melalui aktiviti luar (outdoor) seperti camping, wall climbing, cycling dan acara outdoor lain yang bisa menarik generasi Islam dan bukan Islam. Sebagai contoh Night Explorer yang dianjurkan pada malam hari, berbasikal dari satu masjid ke masjid yang lain sekitar Singapura bagi menghayati konsep Hijrah.

Selain itu, Persatuan Islam Universiti Teknologi Nanyang mempromosikan Islam melalui Program kesedaran Islam. Program ini amat unik dengan mengaplikasikan praktikaliti Islam dari seorang bayi yang baru dilahirkan, belajar mengaji, belajar di sekolah, berkahwin, menunaikan Haji dan mati. Semua aktiviti ini dilakonkan di hadapan tetamu dengan praktikal sekali. Menarik juga mereka memakaikan tudung untuk gadis Cina, mengambil gambar mereka dan diposkan ke emel mereka.

Program Outreach anjuran Darul Arqam (Muslim Converts Society) seumpama PERKIM di Malaysia, menstrategikan Be Frienders. Mereka akan turun padang ke lubuk hiburan dan pusat lepak belia Singapura dan berdakwah face-to-face, merapati mereka,memahami danbergaul rapat dengan mereka. Semua ini dilaksanakan oleh golongan belia mereka.

Kids aLive dan Teens aLive (Learning Islam Values Everyday) misalnya memfokuskan pendidikan kepada anak-anak Singapura dengan curahan Islam ke dalam hati mereka.

Kebangkitan belia Singapura

Belia (youth) Singapura yang terlibat dalam gerakan dakwah di sini sangat kreatif, produktif, efisyen dan ligat sekali. Tidak terkecuali kaum hawa (akhawat) mereka yang agresif dan lantang sekali. Pengalaman penulis bersama mereka, Saff umpamanya memiliki kekuatan tersendiri. Mereka sangat ramah, berkaliber dalam kepimpinanan walaupun usia semuda 18-24 tahun, fasih berbahasa Inggeris, aktif (dalam erti kata tidak menampakkan keletihan dalam bekerja), bersemangat, mudah bergaul dan mahir dalam perucapan umum dan kurang tidur. Kekuatan mereka turut dibantu dengan generasi 'ayah' yang memberikan sokongan dalam aktiviti dan kewangan yang kukuh dalam menjana program bermutu untuk masyarakat Singapura.

Institusi Masjid yang tidak mandul

Kesimpulan penulis terhadap masjid Singapura; institusi ummah ini tidak mandul. Malah lebih produktif berbanding Malaysia. Bukan niat penulis untuk membanding kita dan mereka. Tapi strategi pembangunan Ummah melalui institusi Mmasjid di Singapura amat efektif dan membanggakan. Bayangkan kompleks Masjid ini lengkap dengan dewan solat, kaunter pertanyaan, blik kaunseling, serta dewan lengkap dengan layar LCD. Kemudahan ini dimiliiki oleh Masjid Al-Khair. Masjid Kassim di Wisma IndahChangi Road misalnya mempunyai kedai buku dan kedai runcit, berlif dan pejabat yang mempunyai akses untuk masyarakat tempatan. Antara lain adalah Masjid As-Syakirin yang dikatakan kompleks masjid terbersar di Singapura, dan Masjid Darul Ghufran yang bertingkap kaca Biru..macam komplek perniagaan dan pejabat kat taman Melawati.

Sistem masjid Singapura mengamalkan organisasi Korporat. Di Masjid Al-Khair misalnya; Imam mereka dipanggil Imam Eksekutif. Struktur organisasi dalaman Masjid terditri daripada Pengerusi, Setiausaha dan bendahari. Unit Pendidikan dan Dakwah Umum, Unit Kebajikan, Unit Warga Emas, Unit Muslim, Unit Muslimah, Unit Belia, Unit,Unit Kariah dan Unit Kewangan.

Unit Muslimah (Women’s Wing) menguruskan aktiviti untuk wanita. antaranya kelas pengajian wanita, Kebaya Robik dan kelas kemahiran yang lain. Terdapat juga program dan kejohanan Bowlingb Wanita dianjurakan setiap beberapa bulan.

Unit Belia (Young Muslim) atau dikenali Al-Khair Young Muslim (AKYM). Unit ini menguruskan program untuk remaja dan pendidikan serta Riadah termasuk Camping dan perlawanan Bola Sepak. Unit belia mereka Aamat aktif dan dikoordinasi oleh Young Muslim Sekretariat dibawah kendalian MUIS. Penggerak AKYM terdiri dari belia berusia 30 tahun dan kebayakan didominasi remaja berusia 28-15 tahun. Siap ada business card lagi bagi setiap ketua unit mereka.. Menakjubkan. Malang lagi sekali...oh Malaysia Ku.. Dimana lah wahai JAKIM...Patut depa mai dengan penulis buat jaulah kat sini kot baru dapat idea. Penulis cadanga Bulan depan kita buat Jaulah ajak JAKIM, Azalina dan Kementerian Belianya. Bagi adjust skit dan modify ‘Rakan Masjid’ yang tenggelam timbul tu. Kami sanggup bayar 12 dollar untuk korang. huhu...

Unit Warga Emas pula mengurus golongan pak cik mak cik yang agak veteran dan menganjurkan program pengajian untuk mereka.

Unit Kariah meguruskan program dan memanjangkan maklumat masjid kepada penduduk sekitar tentang program masjid.

Kemudahan fasiliti yang baik

Tidak dapat dinafikan gerakan dakwah Singapura memiliki kekuatan fasiliti yang baik. Saff Youth Centre di Bulit Batok misalnya memiliki kemudahan asas seperti bilik mesyuarat yang luas, bilik tuition, Cyber Cafe, dapur dan kaunter pendafaran. Kompleks Masjid Al-Khair memiliki dewan auditorium dengan kerusi peserta bertingkat, bilik mesyuarat kedai, kaunter pertanyaan dan dewan ceramah yang luas.

Rangkaian organisasi Islam yang mantap

Gerakan dakwah di Singapura bersatu dalam perjuangan dakwah mereka. MUIS, PERGAS, PERDAUS, FMSA, DARUL ARQAM, MENDAKI dan bayak lagi NGO Islam Singapura memiliki ‘networing’ dan kebersamaan yang amat tinggi. Begitu juga 'anak' mereka, IMPIAN, YOUNG MUSLIM, Saff, Mendaki Club, FMSA, NTUSM, NUSSM dan banyak lagi yang memiliki kekuatan smart partnership dam melaruskan dakwah di Sinagpura. Kebersaama ini menjadikan mereka kuat dan teratur dalam menstrategikan dakwah kepada sasaran dakwah masing-masing.

Keunikan Singapura

Marha.marha..(ungkapan syabas menggantikan tepuk tangan selepas seseorang memberikan ucapan).

Bersih. Penulis gagal membuKtikan bahawa Malaysia seindah Singapura. Malang sekali. Singapura amat terancang dan bersih sekali. Flat-flat yang 'menghutani' Singapura cukup kemas dan bersih . Peraturan yang ketat dalam sistem perbandaran SIngapura menjadikan masyarakatnya memelihara nilai itu, walaupun Malaysia yang majoriti Islam masih lagi gagal mengamalkan Sunnah yang terwaris buat mereka. Malang sekali lagi.

Rata-rata rakyat Singapura didominasi Cina yang mengamalkan gaya hidup seharian yang simple dan aman. Hujung minggu..pada hari ahad, pusat tumpuan mereka di Esplanade dimeriahkan dengan aktiviti riadah, jogging, dan melancong. Malam hari, kebanyakan mereka menghabiskan masa dengan rumah terbuka dan party. Terdapat juga yang ber'camping' di tepi kawasan pantai bersama-sama keluarga dan sahabat handai. Sepanjang pemerhatian penulis, sebarang unsur tidak sihat dan jenayah amat minima di sini. Setakat 2-3 hari yang ada aje la.

Keselamatan dan generasi Singapura

Singapura mewajibkan National Service (NS) selama 2 tahun kepada remaja yang telah tamat persekolahan menengah mereka. Ada di antara mereka yang menjadi tentera, polis, jururawat dan lain-lain bidang untuk masyarakat. 2 tahun, bukannya 3 buklan. Mereka mungkin boleh tergelak denga Malaysia, baru 3 bulan pun banyak masalah dan kerenahnya. Itulah kelebihan meraka. Kebanyakan mereka memiliki asas ketenteraan yang tinggi dan ilmu keselamatan yang telah ditanam awal-awal oleh pemerintah Singapura. Sepanjang perjalanan terdapat pusat latihan ketenteraan komando dan penjara yang menunjangi daerah Singapura.


Dakwah Alamiy dan konsep kontekstual

Pengalaman bersama Ikhwah dan akhawwat Singapura mencetuskan paradigma baru dan thaqafah yang luas dalam minda penulis bahawa Islam meraikan konsep waqi'iyyah (contextual) dalam menabur mutiara Islam dan Iman bukan sahaja di bumi Sinagapura dtetapi juga ke mana2 jua juzuk bumi di dunia ini. Islam meraikan perbezaan yang wujud bagi setiap wilayah. Bgi negara yang diperintahkan oleh bukan Islam menuntut rakyatnya yang Islam untuk membumikan Islam semampu yang mungkin. Berbeza dengan Malaysia yang diperintah oleh yang bergelar Muslim. Pendekatan di Singapura pastinya memerlukan perbezaan. Bukanlah semberono meluangkan takbir dan demo jalanan atau Reformasi yang tidak relevan untuk survival Islam di bumi mereka. Inilah konsep yang wajar difahami dan dihayati oleh generasi pejuang Islam dalam konsep dakwah Alamiy yang harus dicerna sebaik mungkin.



Lukisan kesatuan dan ukhuwwah

Keunikan Islam terlukis pada warna ukhuwwah yang tulen dan sejati. Kemanisan ukhwah yang terpateri antara Malaysia dan Singapura sangat mengesankan dan berbekas di hati. Mudah-mudahan Kesatuan aqidah dan ukhwah yang terbina ini sentiasa subur dan selamanya mekar dalam diri para pejuang Islam.


Semaian Ukhwah 2: Mutiara bernilai buat generasi du'at alamiy

Perkongsian Semaian Ukhwah 2 banyak dimanfaatkan dari sudut pembinaan thaqafah budaya, thaqafah fikir, interaksi , pendekatan dakwah, usaha dan strategi yang kreatif lagi produktif, pembinaan aspek Tarbiah dan dakwah afrad dan organisasi, penyusunan organisasi dan kepimpinan dan kerangka dakwah Singapura yang amat terbatas. Selain itu, ukhwah yang terjalin amat bermakna untuk penerusan dakwah ke arah pembentukan Khalifah Islamiyah.

KARISMA: Langkah pertama dari seribu langkah

Peluang menyertai Jaulah Semaian Ukhwah 2 : misi dakwah tanpa sempadan ini adalah langkah pertama dari seribu langkah buat generasi du’at KARISMA yang pastinya perlu dimanfaatkan dalam lanskap dakwah Malaysia, yang memerlukan strategi yang rapi untuk pengoperasiannya. Mutiara yang dikutip sepanjang jalan –jalan di bumi kecil Singapura sewajarnya menyemarakkan lagi roh dakwah dan membangkitkan semangat perjuangan yang tinggi untuk berkorban demi Islam tercinta. Mudah-mudahan diberikan kekuatan untuk hidup di jalan ini.

Wassalam

2 comments:

Anonymous said...

Hidup Islam.. yok QYC pergi Singapore...!

Anonymous said...

Artikel ini baik dan meliputi banyak aspek dakwah di Singapura. Saya kurang pasti berapa lama penulis ber'jaulah' di Singapura tetapi pengamatannya agak baik dan menyeluruh. Namun bukan semuanya indah di Singapura. Sebagai anak watan kota Singa, saya akui bahawa masih banyak lagi perkara yang boleh kami pelajari dari saudara seIslam di Malaysia.